درمان ها, سرطان کولون و سرطان رکتوم

استومی چیست ؟ سرطان های کولون و رکتوم

نیاز به استومی در سرطان های کولون و رکتوم

استومی چیست ؟ سرطان های کولون و رکتوم

استومی به قسمتی از روده گفته می شود که به دلایلی از جداره شکم بیرون گذاشته شده است و توسط بخیه به جدار شکم ثابت شده و مواد دفعی بدن از طریق آن خارج می شود.

استومی چیست؟

عمل جراحی برای ایجاد سوراخی بر شکم و قرار دادن استوما بر روی شکم استومی گفته می شود.

نیاز به استومی در سرطان های کولون و رکتوم (راست روده و روده بزرگ)

درمان سرطان کولون و یا رکتوم برداشتن قسمتی از راست روده است که دچار سرطان شده است و سپس دو قسمت سالم روده مجددا بهم دوخته می شوند که در اصطاح علمی آناستاموز می گویند. جراحی سرطان روده بزرگ و راست روده در شرایط متفاوتی ممکن است انجام شود.

1_ استومی در سرطان کولون یا روده بزرگ

در صورتیکه تشخیص به موقع داده شود و بتوان روده را برای عمل پاکسازی کرد و آمادگی قبل عمل داد می توان در شرایط بهینه اقدام به جراحی سرطان روده بزرگ کرد و بدنبال برداشتن قطعه مبتلای روده دوباره دو سر سالم روده بزرگ را بهم دوخت (آناستاموز) و مسیر طبیعی دفع برقرار می گردد.

در مواردی که توده پیشرفته باشد و منجر به انسداد روده شود یا بیمار دچار پارگی تومور شده باشد و بیمار بصورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه نماید و جراحی بصورت اورژانسی و بدون آماده سازی روده انجام می شود که در این صورت معمولا جراحی به روش باز انجام می شود و امکان لاپاراسکوپی نیست و نکته بعدی اینکه شرایط برای دوخت دو سر روده معمولا مناسب نیست و جراح مجبور است برای حفظ ایمنی بیمار اقدام به بیرون گذاشتن سر روده از جداره شکم ( استومی ) نماید و سر دیگر روده را بسته و داخل شکم نگه دارد. به این حالت ایجاد کولوستومی می گویند که به خاطر خطر نشت محل دوخت و دوز روده انجام می دهند و لازم است بیمار مدتی با استومی یا کولوستومی زندگی کند و پس از بهبود حال عمومی و برطرف شدن عوامل و شرایط التهابی در شکم مجدد جراحی انجام شود و دو سر روده به هم دوخته شود و مسیر طبیعی دفع برقرار گردد.

2_ استومی در سرطان راست روده یا رکتوم

در مورد رکتوم درمان کمی متفاوت تر از کولون است و بسته به شدت تومور و عمق آن معمولا لازم است 28 جلسه رادیوتراپی یا پرتو درمانی ناحیه لگن انجام شود و حجم تومورد کوچک شود و سپس اقدام به جراحی گردد.

ولی در مورد رکتوم هم ممکن است جراحی اورژانسی لازم شود که در این صورت بازهم اقدام به تعبیه استومی در جدار شکم می کنیم و انسداد برطرف می شود و سپس بیمار جهت درمان رادیوتراپی ارجاع می گردد و پس از اتمام رادیوتراپی جراحی برداشتن توده راست روده انجام می گردد.

در شرایط غیر اورژانسی و بدنبال رادیوتراپی لگنی بعلت قرار گرفتن احشاء لگنی در معرض رادیوتراپی یا پرتو درمانی بعد از برداشتن تومور و دوختن مجدد دو سر روده ( آناستاموز ) برای جلوگیری از خطر نشت مدفوعی بطور موقت قسمتی از روده باریک را به شکل استومی از جداره شکم بیرون می گذاریم تا مسیر انحرافی برای دفع ایجاد شود تا محل آناستاموز با مواد دفعی در تماس نباشد و محل دوخت و دوز سالم بماند و بعد از 4 تا 6 هفته می توان مجدد استومی را طی عمل جراحی کوچک به داخل شکم برگرداند و مسیر طبیعی مدفوع را برقرار کرد.

در مورد سرطان های انتهای راست روده که فاصله تومور از مقعد و عضلات اسفنگتر مقعدی کم می باشد یا درگیری اسفنگتر با تومور وجود دارد لازم است که کل مقعد همراه راست روده برداشته شود لذا بعد از جراحی بیمار باید بطور دائم و مادام العمر کیسه استومی داشته باشد، چون امکان برقراری مسیر طبیعی مدفوع بصورت نرمال وجود ندارد.

[crum_button label=”مشاوره رایگان با دکتر یوسف فام” icon=”seosight-check-square” icon_position=”right” align=”align-center” color=”primary” size=”medium” _id=”882428″ link=”http://iran-colorectal.com/%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%db%8c%d9%88%d8%b3%d9%81-%d9%81%d8%a7%d9%85/|مشاوره رایگان با دکتر یوسف فام|” show_icon=”yes”]

 

3/5 - (20 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ