جراحی فیستول به روش VAAFT

جراحی فیستول آنال

در مورد جراحی فیستول به روش VAAFT بیشتر بدانید، از روزی که بیماری فیستول پری آنال شناخته شده جراحان تلاش کرده اند که این بیماری را بدون آسیب رساندن به اسفنگتر های مقعدی که کنترل مدفوع را بر عهده دارند درمان کنند. ولی ماهیت بیماری و گسترش آن در فضاهای آناتومیک اطراف مقعد که شناسایی آنها هم کار آسانی نمیباشد باعث عود مکرر بیماری گردیده و در بیشتر موارد جراحان را به سمت درمان فیستول با استفاده از روش های قطع اسفنگتر سوق داده است.

با در نظر گرفتن ارزش ماهیچه اسفنگتر مقعدی در کنترل دفع به نظر میرسد در صورت امکان قبل از تصمیم به فیستولکتومی باید از تمام روشهایی که اسفنگتر در آنها حفظ می شود بهره برد.

امروزه روش های متعددی در دسترس جراحان وجود دارد که میتوان بدون قطع ماهیچه اسفنگتر مقعدی با درصد موفقیت قابل قبول اقدام به درمان فیستول کرد.

از روشهای جراحی رایج استفاده از ستون seton) (، بستن ترکت فیستول (LIFT) و فلپ مخاطی عضلانی رکتوم ( Advancement Flap ) و روش دیگر استفاده از موادی است که به عنوان ماده پر کننده تراکت فیستول می باشد که قابلیت ایجاد یک داربست برای رشد فیبروبلاست ها را داراست.

قدیمی ترین این مواد چسب فیبرینی( fibrin glue ) است که با توجه به مشکلات استفاده از آن و درصد بالای عود مقبولیت کمتری نزد جراحان دارد. محصول دیگر plug میباشد که از زیر مخاط روده خوک تهیه شده و در ایران نیز در بیماران متعددی استفاده شده و موفقیت حدود ۶۰-۷۰ درصد داشته است. قیمت بالای این محصول باعث محدودیت در استفاده از آن شده است. و در نهایت پر کننده های بیولوژیک موادی هستند که اخیرا مورد استفاده قرار میگیرند که در مراحل آزمایشی میباشد و هنوز در کشور ما تجربه استفاده از آنها وجود نداشته است.

با در نظر گرفتن عواقب بی اختیاری مدفوع و تاثیر آن در سبک زندگی مردم به ویژه در فرهنگ کشور عزیزمان ایران ، لازم است جامعه جراحان در بکارگیری روش های حفظ اسفنگتر اهتمام ورزند.

جراحی فیستول پری آنال با روش جدید VAAFT (Video Assisted Anal Fistula Treatment) برای اولین بار در ایران
در جراحی VAAFT با استفاده از یک تلسکوپ بسیار ظریف یک میلی متری و یک کانال کاری ۲ میلی متری مجرای فیستول شناسایی شده سپس سوراخ داخلی فیستول بسته شده و مجرا بطور کامل شتشو و کوتر میشود و بدون نیاز به قطع ماهیچه های با ارزش اسفنگتر مقعدی با حداقل زخم پوستی اقدام به درمان فیستول های مقعدی میشود .
این روش جدید که در ۲-۳ سال اخیر ابداع و معرفی شده است تا کنون در کشور ما در دسترس نبوده است که اخیرا خریداری شده و جهت درمان انواع فیستول های پیچیده مقعدی و همچنین درمان کیست های مویی قابل استفاده میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *