کیسه کولوستومی

کیسه کولوستومی چیست ؟؟

زندگی با کیسه کولوستومی بعد از سرطان رکتوم

کیسه کولوستومی وسیله ای برای کمک به اداره ترشحات دفعی روده بزرگ بعد از جراحی راست روده و یا رکتوم میباشد. پس از عمل جراحی برای برداشتن سرطان رکتوم (راست روده و مقعد)، مدفوع دیگر نمی تواند از طریق مقعد و بصورت نرمال دفع شود بنابراین باید کولوستومی انجام دهید.

کولوستومی به این معنی است که جراح انتهای روده را روی سطح شکم شما (شکم) بیرون می آورد. این دهانه استوما نامیده می شود. دفع از طریق این استوما خارج میشود و حال برای جمع کردن این دفع بصورت تمیز و بهداشتی بدون آلودگی پوست و لباس و کنترل بوی آن از کیسه  کولوستومی استفاده میشود .

کیسه کولوستومی

قبل از جراحی و تعبیه  کولوستومی، باید به مشکلات و مسائل عملی در مورد کولوستومی فکر کنید و با آنها سازگار شوید. باید از پزشک جراح خودتان و یا پرستاران مخصوص استومی مشاوره قبل از جراحی داشته باشید و  در مورد کولوستومی و اداره آن سوال کنید  عادت کردن به همه این تغییرات ممکن است زمان ببرد. اما اکثر مردم یاد می گیرند که این کار را انجام دهند. پرستار استومی شما می تواند در تمام مراحل مشاوره و پشتیبانی بدهد.

 

انجام کولوستومی برای سرطان مقعد

تصویر بدن و خلق و خوی شما

اگر نیاز به کولوستومی داشته باشید، طبیعی است که نگران ظاهر خود باشید. همچنین ممکن است نگران واکنش دیگران باشید. در حالی که در بیمارستان هستید، پرستار استومی به شما نحوه مدیریت استومی را آموزش می دهد. بهتر است  یکی از اعضای نزدیک خانواده نیز تمام موارد را آموزش ببیند و در ادامه درمان در کنار شما باشد و مخصوصا در روزهای اول میتواند بهتر به شما کمک کند . سپس می توانید هم به کولوستومی خود عادت کنید و هم می توانید از پرستار سوالاتی بپرسید.

 

هنگامی که به خانه رسیدید، در صورت نیاز به کمک  پرستار استومی از طریق تلفن و مشاوره حضوری همچنان در دسترس است. ممکن است مشکلات یا سوالاتی در مورد مراقبت و برخورد با استومای خود داشته باشید. یا ممکن است احساس ضعف یا افسردگی کنید. با پزشک عمومی یا پرستار استوما صحبت کنید. آنها یا می توانند به شما کمک کنند یا شما را با کسی که می تواند در تماس قرار دهند.

انجمن استومی ایران  یکی از سازمان های خیریه در راستای کمک به بیماران استومی یکی از منابع کمک به بیماران است

همانطور که یاد می گیرید با کولوستومی خود کنار بیایید، زندگی روزمره شما راحت تر خواهد شد و مشکلات استومی شما را  کمتر تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ممکن است متوجه شوید که وقتی به چیزهایی که در زندگی از آن لذت می برید بازگردید، احساس مثبت تری می کنید و کمتر غمگین می شوید. همواره باید در نظر داشته باشید که شما همان انسان سابق هستید و همچنان شما همسرید پدر هستید یا مادر یا فرزند و مهمترین چیز وجود خود شماست که اهمیت دارد و داشتن استومی یا نداشتن آن اهمیتی ندارد .

کار کردن

انجام کولوستومی معمولاً در اکثر مشاغل تداخلی ایجاد نمی کند. اگرکار شامل حفاری سنگین و یا سایر انواع کار دستی سنگین باشد، ممکن است بر کار شما تأثیر بگذارد. از پرستار استومی خود راهنمایی بخواهید.

ورزش و سرگرمی

نیازی نیست که کولوستومی شما را از انجام ورزش یا سرگرمی باز دارد. انواع فعالیت های بدنی امکان پذیر است. حتی ورزش های شدید و شنا. پرستار استوما می تواند به شما بگوید چگونه از استومای خود محافظت کنید. کیسه کولوستومی ها و برچسب های مخصوص کوچک و ضد آب برای شنا و سایر فعالیت های آبی موجود است.

 

ترشح رکتال یا ترشحات مقعدی

پس از استوما، برخی از افراد ممکن است ترشحاتی از مجرای پشتی داشته باشند. ترشحات مخاطی از پوشش روده است. مخاط یا بلغم  معمولاً روده را مرطوب نگه می دارد و به دفع مدفوع در طول روده کمک می کند. پس از استوما، قسمت پایین روده دیگر مدفوع از آن عبور نمی کند، اما همچنان مخاط تولید می کند. سلول های مرده از قسمت تحتانی روده یا رکتوم ممکن است با مخاط مخلوط شوند و ممکن است مخاط از مقعد به بیرون نشت کند، یا ممکن است تمایل به رفتن به توالت داشته باشید. مخاط به طور معمول شفاف یا سفید است و شبیه سفیده تخم مرغ یا چسب است. گاهی اوقات مخاط به صورت توپی در داخل راست روده خشک می شود و می تواند باعث درد شود. بسته به نوع استومای شما، مقدار کمی مدفوع ممکن است به قسمت پایین روده رفته و در نتیجه ترشحات قهوه ای ایجاد شود.

دفعات و میزان ترشح رکتوم در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است چند بار در روز یا هر چند هفته یا چند ماه یک بار باشد. اگر مخاط سبز به نظر می رسد، بو می دهد یا خون در آن وجود دارد، باید به پرستار یا پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است عفونت داشته باشید.

نشستن روزانه روی توالت ممکن است به شما کمک کند که به طور طبیعی مخاط را از رکتوم خود خارج کنید. برخی از افراد ممکن است برای کمک به شل شدن مخاط به شیاف نیاز داشته باشند. اگر نگران نشت ترشحات به طور غیر ارادی هستید، ممکن است بخواهید از یک پد کوچک جاذب برای محافظت از لباس خود استفاده کنید.

 

اگر مخاط به بیرون نشت کند، می تواند پوست شما را زخم کند. بنابراین ممکن است بخواهید از یک کرم برای کمک به محافظت از پوست خود استفاده کنید. اگر در حال انجام رادیوتراپی هستید، باید قبل از استفاده از هر کرمی با تیم مراقب خود مشورت کنید. پس از حمام، به یاد داشته باشید که به جای مالش، پوست خود را با یک حوله خشک کنید.

 

اگر کیسه استوما بو می دهد

بوی کیسه استومی هنگام تخلیه یا تعویض آن طبیعی است. اما اگر بوی دیگری می دهد، ممکن است به دلیل قرار بد چسبیدن و نشت کیسه باشد. محصولات ضد بو وجود دارد که می تواند کمک کند.

انواع کیسه  کولوستومی

کیسه  کولوستومی اشکال و اندازه های مختلفی دارند. برخی از کیسه ها ممکن است برای شما مناسب نباشند، و برخی دیگر مناسب هستند. اگر کیسه به درستی متصل نشود، احتمالاً با مشکل بو و نشتی مواجه خواهید شد. می توانید با یک پرستار استومی در بیمارستان خود تماس بگیرید. آنها می توانند انواع مختلفی از کیسه ها را برای امتحان کردن شما تهیه کنند. و آنها به شما کمک می کنند تا آنها را متناسب کنید. اگر پرستار استومی ندارید، از پزشک جراح خود بخواهید که شما را معرفی کند. ممکن است مجبور شوید چند کیسه را امتحان کنید قبل از اینکه کیسه ای پیدا کنید که مناسب شما باشد

برخی از کیسه کولوستومی ها دارای فیلترهای ذغالی هستند. زغال چوب برای جذب بو خوب است و فیلتر اجازه می دهد تا گاز از کیسه خارج شود. اگر کیسه به درستی به پوست متصل باشد ، فقط هنگام تعویض یا خالی کردن کیسه کمی بو میدهد .

 

 

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ