سرطان کولون و سرطان رکتوم

غربالگری سرطان روده بزرگ: راهنمای جامع برای افراد در معرض خطر متوسط 

غربالگری سرطان روده

غربالگری سرطان روده بزرگ: راهنمای جامع برای افراد در معرض خطر متوسط 

غربالگری سرطان روده بزرگ: راهنمای جامع برای افراد در معرض خطر متوسط

سرطان روده بزرگ و راست روده ، همچنین به عنوان سرطان کولون و رکتوم شناخته می شود، یک نگرانی جدی برای سلامتی است. این دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان برای مردان و زنان در ایالات متحده است . با این حال، بر خلاف بسیاری از سرطان های دیگر، سرطان روده بزرگ از طریق تشخیص زودهنگام بسیار قابل پیشگیری است. غربالگری منظم کلید تشخیص  این بیماری در مراحل اولیه است، زمانی که درمان با موفقیت زیادی همراه است.

روده بزرگ یا کولون چیست و چه نقشی دارد؟

روده بزرگ که به نام کولون نیز شناخته می شود، نقش حیاتی در سیستم گوارش دارد. آب و الکترولیت ها را از ضایعات مواد غذایی هضم شده  جذب می کند. سرطان روده بزرگ زمانی شروع می شود که سلول های غیر طبیعی در پوشش روده بزرگ به طور غیرقابل کنترلی رشد می کنند و پولیپ را تشکیل می دهند. این پولیپ ها می توانند خوش خیم (غیر سرطانی) یا پیش سرطانی (با پتانسیل تبدیل شدن به سرطان) باشند .

غربالگری سرطان روده

برداشتن پولیپ ها با کولونوسکوپ قابل انجام است

 

خبر خوب این است که پولیپ های پیش سرطانی معمولا چندین سال طول می کشد تا تبدیل به سرطان شوند. این پنجره فرصت امکان شناسایی و حذف آنها را از طریق غربالگری سرطان روده فراهم می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

چه کسانی به غربالگری سرطان روده بزرگ نیاز دارند (و چه کسانی نیاز ندارند)

بیشتر بزرگسالان در گروه متوسط خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ( مردان و زنان با سن 45 -50 سال ) قرار می گیرند. این بدان معناست که شما هیچ یک از عوامل خطر زیر را ندارید که رویکرد غربالگری سرطان روده متفاوت را ایجاب کند:

سابقه شخصی: داشتن تشخیص قبلی سرطان روده بزرگ یا انواع خاصی از پولیپ خطر ابتلا را افزایش می دهد.
سابقه خانوادگی: یکی از بستگان نزدیک (والدین، خواهر و برادر یا فرزند) با سابقه سرطان روده بزرگ، شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.
شرایط مزمن: بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون) می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.
سندرم های ژنتیکی: برخی از شرایط ژنتیکی ارثی مانند سندرم لینچ یا پولیپوز خانوادگی به طور قابل توجهی خطر ابتلا را افزایش می دهد.

اهمیت تشخیص زودهنگام

تشخیص زودهنگام سنگ بنای درمان موفق سرطان روده بزرگ است. دلایل این اهمیت عبارتند از :

تشخیص زودهنگام  سرطان: زمانی که سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بسیار قابل درمان است. با مداخله زودهنگام، شانس درمان کامل بسیار عالی است.
جلوگیری از توسعه سرطان: غربالگری سرطان روده می‌تواند پولیپ‌های پیش سرطانی را قبل از اینکه فرصتی برای سرطانی شدن داشته باشند شناسایی و حذف کند. این رویکرد پیشگیرانه به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
بهبود نتایج درمان: سرطان کولون در مراحل اولیه معمولاً به درمان کمتر تهاجمی  در مقایسه با مراحل بعدی نیاز دارد. این به زمان های بهبودی سریع تر و عوارض جانبی بالقوه کمتر منجر میشود.

انواع مختلف تست های غربالگری سرطان روده بزرگ

چندین تست غربالگری موثر وجود دارد که هر کدام مزایا و ملاحظات خاص خود را دارند. بحث در مورد این گزینه ها با پزشک برای تعیین بهترین آزمایش برای شما بر اساس ترجیحات و سابقه سلامتی شما ضروری است. بیایید برخی از رایج ترین روش های غربالگری سرطان روده را بررسی کنیم:

1. آزمایش خون مخفی مدفوع:

آزمایش خون مخفی مدفوع Guaiac (FOBT): این آزمایش غیر تهاجمی خون پنهان در مدفوع شما را بررسی می کند که می تواند نشانه پولیپ یا سرطان باشد. شما نمونه های مدفوع را در خانه با استفاده از کیت ارائه شده توسط پزشک خود جمع آوری می کنید و آنها را برای تجزیه و تحلیل از طریق پست ارسال یا شخصا به آزمایشگاه ارسال می کنید. نکته منفی این است که FOBT نسبت به سایر آزمایشات مدفوع حساسیت کمتری دارد و ممکن است قبل از آزمایش نیاز به محدودیت های غذایی داشته باشد.
تست ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT): مشابه FOBT، FIT خون را در مدفوع تشخیص می دهد. با این حال، از آنتی بادی ها برای تشخیص خون انسان به طور خاص استفاده می کند و احتمال نتایج مثبت کاذب را به دلیل عوامل غذایی مانند گوشت قرمز کاهش می دهد. FIT به طور کلی راحت تر و دقیق تر از FOBT در نظر گرفته می شود.

غربالگری سرطان روده

تست FIT-DNA (تست DNA مدفوع): این آزمایش جدیدتر FIT را با تجزیه و تحلیل DNA برای تشخیص DNA تغییر یافته در مدفوع ترکیب می کند که می تواند یکی دیگر از شاخص های سرطان یا پولیپ های پیش سرطانی باشد. تست‌های FIT-DNA در حالی که دقت بالاتری را ارائه می‌دهند، ممکن است گران‌تر باشند و هنوز به اندازه گزینه‌های دیگر در دسترس نباشند.

2. تست های معاینه تصویری:

کولونوسکوپی: این جامع ترین آزمایش غربالگری است که به پزشک شما این امکان را می دهد که مستقیماً کل پوشش روده بزرگ و رکتوم را با استفاده از یک لوله بلند و انعطاف پذیر با دوربین متصل بررسی کند. در طول کولونوسکوپی، پولیپ ها را می توان در محل شناسایی و برداشت. در حالی که کولونوسکوپی بسیار موثر است، نیاز به آرامبخشی و آماده سازی روده دارد که می تواند برای برخی از بیماران ناخوشایند باشد.
سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر: مشابه کولونوسکوپی است، اما این روش فقط قسمت پایینی روده بزرگ و رکتوم شما را بررسی می کند، جایی که بیشتر پولیپ ها و سرطان ها در آن قرار دارند. نسبت به کولونوسکوپی تهاجمی کمتری دارد و نیاز به آماده سازی روده کمتری دارد. با این حال، سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر ممکن است پولیپ های واقع در قسمت فوقانی کولون را از دست بدهد.

غربالگری سرطان روده غربالگری سرطان روده

3. کولونوسکوپی مجازی (CT کولونوگرافی):

این آزمایش تصویربرداری غیر تهاجمی از اشعه ایکس و رایانه برای ایجاد تصاویر مقطعی دقیق از روده بزرگ و راست روده استفاده می کند. نیازی به آرامبخشی ندارد، اما ممکن است شامل باد کردن روده بزرگ با هوا برای تصویرسازی بهتر باشد. در حالی که کولونوسکوپی مجازی می تواند جایگزینی برای برخی از افرادی باشد که در مورد کولونوسکوپی مردد هستند، ممکن است تمام پولیپ ها را تشخیص ندهد و در صورت مشاهده ناهنجاری ها ممکن است کولونوسکوپی بعدی همچنان مورد نیاز باشد.

غربالگری سرطان روده

سی تی کولونوگرافی

مزایا و ملاحظات برای هر آزمون

بهترین آزمایش غربالگری برای شما به ترجیحات فردی، سابقه سلامتی و عوامل خطر بستگی دارد. پزشک شما بهترین روشها را برای شما انتخاب میکند .

اگر در خصوص غربالگری سوالی دارید میتوانید در صفحه مشاوره با ما مطرح کنید

منابع بیشتر برای مطالعه:

https://www.cancer.org/cancer/types/colon-rectal-cancer/detection-diagnosis-staging/acs-recommendations.html

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ