سونوگرافی آندو آنال و اندو رکتال

 

سونوگرافی آندو آنال و آندو رکتال

سونوگرافی آندو آنال و اندورکتال (EAUS و ERUS) تکنیک های تصویربرداری تخصصی هستند که نقش مهمی در ارزیابی و درمان بیماری های کولورکتال ایفا می کنند. این روش‌های پیشرفته تصاویری با وضوح بالا از نواحی آنورکتال و لگن ارائه می‌کنند و به تشخیص دقیق، برنامه‌ریزی درمان و پیگیری انواع شرایط کمک می‌کنند.

سونوگرافی آندو آنال (EAUS)

هدف و کاربرد:

سونوگرافی آندو آنال عمدتاً برای ارزیابی ساختار و عملکرد کانال مقعد و بافت های اطراف آن استفاده می شود. این روش به ویژه در موارد زیر ارزشمند است:
بی اختیاری مدفوع: EAUS می تواند نقایصی را در اسفنکتر مقعدی که برای برنامه ریزی مداخلات جراحی حیاتی هستند، تشخیص دهد.
 آسیب شناسی مقعد: تصاویر دقیقی از اسفنکترهای داخلی و خارجی مقعد، عضله پوبورکتالیس و سایر ساختارهای مربوطه ارائه می دهد که آن را در تشخیص ناهنجاری های آنورکتال، از جمله اختلالات یا نقص اسفنکتر مفید می کند .

تکنیک:

در طول این روش، یک پروب اولتراسوند طراحی شده مخصوص به کانال مقعد وارد می شود. این کاوشگر امواج صوتی منتشر می کند که تصاویر دقیقی از ساختارهای عضلانی کانال ایجاد می کند. EAUS سه بعدی با وضوح بالا (3D-EAUS) تصویر سازی ویژگی های آناتومی و هرگونه تغییر پاتولوژیک را افزایش می دهد .

سونوگرافی آندو آنال

 سونوگرافی اندورکتال (ERUS)

هدف و کاربرد:

سونوگرافی اندورکتال چندین عملکرد حیاتی را در تشخیص کولورکتال انجام می دهد:
تومورهای رکتوم: ERUS در مرحله بندی سرطان های رکتوم موثر است. این عمق تهاجم تومور به دیواره رکتوم و بافت‌های اطراف آن را شناسایی می‌کند که با مراحل پاتولوژیک (با پیشوند “u” برای مراحل اولتراسوند برچسب‌گذاری شده است) مرتبط است .
شرایط التهابی رکتوم و مقعد: به ارزیابی و مدیریت بیماری های التهابی اطراف مقعدی مانند بیماری کرون کمک می کند .
اندومتریوز رکتوم یا روده بزرگ  : سونوگرافی اندورکتال میتواند اندومتریوز روده بزرگ یا رکتوم را با دقت بالا شناسایی کند.
تشخیص فیستول مقعدی

سونوگرافی اندورکتال

تکنیک:

مشابه EAUS، ERUS شامل قرار دادن یک پروب اولتراسوند در رکتوم است. این کاوشگر تصاویری با وضوح بالا تولید می کند که شامل به تصویر کشیدن پنج لایه از دیواره رکتوم و اندام های لگن مجاور است. این اطلاعات جامعی در مورد آناتومی و آسیب شناسی های احتمالی موجود ارائه می دهد .

 مزایای EAUS و ERUS

1. تصویر سازی دقیق: هر دو روش جزئیات استثنایی از آناتومی آنورکتال و لگن را ارائه می دهند، و آنها را در شناسایی ضایعات ظریف و تغییرات آناتومیکی توانا می کند .
2. ماهیت غیر تهاجمی: این روش ها در مقایسه با سایر روش های تشخیصی نسبتا غیر تهاجمی هستند و کمترین ناراحتی را برای بیمار دارند.
3. راهنمای درمان: تصاویر دقیق به پزشکان در برنامه ریزی مداخلات جراحی یا غیرجراحی مناسب کمک می کند .

 آماده سازی ها و آنچه باید انتظار داشت

آماده سازی:

معمولاً بیماران برای اطمینان از تصویربرداری واضح باید آماده سازی روده را انجام دهند. این اغلب شامل تنقیه یا ملین قبل از عمل است.

پوزیشن :

EAUS: بیمار به پهلو دراز می کشد در حالی که پروب به آرامی وارد کانال مقعدی می شود. این روش معمولا سریع است و حدود 10-15 دقیقه طول می کشد.
ERUS: مشابه EAUS، پروب در رکتوم قرار داده می شود و کل فرآیند تقریباً 15-20 دقیقه طول می کشد.

بیماران ممکن است ناراحتی جزئی را تجربه کنند اما معمولاً درد قابل توجهی ندارند. نتایج معمولاً در طول مشاوره بعدی با بیمار مورد بحث قرار می گیرد، جایی که پزشک هرگونه یافته را توضیح می دهد و در صورت لزوم در مورد اقدامات بعدی صحبت می کند.

 نتیجه

سونوگرافی آندو آنال و اندورکتال ابزارهای ضروری در زمینه تشخیص کولورکتال هستند. آنها تصاویری با وضوح بالا ارائه می کنند که برای تشخیص دقیق و مدیریت شرایط مختلف آنورکتال و رکتوم ضروری است. این فناوری‌ها نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در تصویربرداری پزشکی هستند که بینش‌های دقیقی را در مورد آناتومی پیچیده نواحی آنورکتال و لگن ارائه می‌دهند و مراقبت مؤثر از بیمار را موجب میشود.

 

 


مشاوره با دکتر یوسف فام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *