راه اندازی بیمار بعد از جراحی

مراقبت بعد از جراحی کولون و رکتوم

برای مراقبت بعد از جراحی کولون و رکتوم چه کاهایی باید انجام دهیم ؟؟؟

جراحی کولون یا رکتوم نسبتا جراحی سنگینی محسوب میشود ومراقبت بعد از جراحی در بهبود هر چه زودتر بیمار اهمیت زیادی دارد، وقتی که بیمار مرخص میگردد احتمالا 4 یا 5 روز از جراحی میگذرد و کارکرد شکم حداقل یکبار در بیمارستان اتفاق افتاده است بیمار کامل راه اندازی شده و میتواند کارهای اولیه را انجام دهد

توصیه های زیر در جهت بهبود سریه و بازگشت به کار و فعالیتهای نرمال لازم است :

  • برای مراقبت بعد از جراحی پیاده روی منظم روزی 2 تا 3 بار و حدود 30 دقیقه ترجیحا در محیط بیرون از منزل با کفش و لباس راحتی ، در صورت نیاز بیمار میتواند در حین پیاده روی دقایقی بر حسب نیاز بنشیند و استراحت کند . حتما حین پیاده روی بدن صاف باشد و سر صاف و سینه جلو باشد و نفس های عمیق بکشد طوری که تمام ریه ها را پر از هوا نماید . هرگز به صورت خمیده پیاده روی نکنید . درد هنگام نشستن و برخواستن و سرفه و عطسه یک مسئله طبیعی است و نگرانی ندارد. پیاده روی منظم و روزانه 2 بار در بهبود بیمار و بازگشت به کار نقش مهمی دارد .
  • استراحت و خوابیدن زیاد و به مدت طولانی خطر لخته خون در اندامها و بدنبال ان خطر آمبولی ریه را افزایش میدهد و در بیماران با سن بالا و جراحی های بزرگ و سرطان این خطر چند برابر میشود راه رفتن مکرر در طول روز و پایین امدن از تخت و نخوابیدن در طول روز و همچنین ورزش مرتب اندامهای تحتانی در هنگام دراز کشیدن به حرکت جریان خون و مانع شدن از لخته شدن خون کمک زیادی میکند با این حال آمپول ضد لخته خون به مدت 10 تا 15 روز بر حسب وجود ریسک فاکتورها برای شما تجویز شده است که لازم است روزانه یک عدد با آموزش پرستاران بخش در منزل به صورت زیر جلدی تزریق کنید . تزریق این آمپولها هرگز جایگزین راه رفتن و فعالیت و ورزش نیست و شما باید تحرک کافی در طول روز داشته باشید.
  • جورابهای سفید رنگ ضد لخته شدن خون را تا زمانی که خوب راه نیفتادید در طول روز و شب بپوشید و در صورت پیاده روی مرتب و منظم میتوانید خارج کنید
  • در صورتی که ایلیوستومی ( استومی یا خروجی روده باریک در سمت راست ) دارید یا روده بزرگ بطور کامل خارج شده است برای مراقبت بعد از جراحی لازم است رزیم غذایی خاصی مصرف کنید : 1- میوه و سبزی و سالاد و حبوبات مصرف نکنید .آب میوه ها را محدود میتوانید بخورید و در بین میوه ها سیب پوست کنده و موز میتوانید بخورید . در صورت مصرف غذاهایی مثل خورشت قورمه سبزی از آب و گوشت ان استفاده کنید پلو بصورت کته و مصرف نانهای سفید  بدون سبوس  مفید است  بقیه غذا ها از جمله لبنیات به غیر از شیر و انواع پروتئین ها مشکلی ندارد تخم مرغ حتما روزانه 2 عدد توصیه میشود 2- قرص دیفنوکسیلات نسخه شده است و روزانه صبح و شب یکعدد میل کنید در صورتی که ترشحات استومی شما خیلی آبکی باشد میتوانید هر 12 ساعت 2 عدد یا هر 8 ساعت 2 عدد مصرف کنید . هدف این است که ترشحات استومی حالت خمیری و سفت تری داشته باشد . در صورتی که استومی کارکرد آبکی و فراوانی داشته باشد و روزانه بیش از یک لیتر ترشح داشته باشد و نتوانید از طریق دهان و با مصرف غذا و مایعات کافی جبران کنید حتما باید بدون وقفه به اولین مرکز درمانی مراجعه کرده و سرم دریافت نمایید . از دست رفتن آب بدن شما میتواند خطرناک باشد .
  • در صورتیکه استومی ندارید بعد از ترخیص 3 روز رژیم غذایی نرم مصرف کنید مانند میوه پخته نان کیک پلو کته و سوپ و گوشت و مرغ اب پز شده و بعد از 3-4 روز غذای نرمال مصرف کنید .
  • شما در طی بستری در بیمارستان انتی بیوتیک دریافت کرده اید و نیازی به انتی بیوتیک به عنوان مراقبت بعد از جراحی در منزل ندارید مگر اینکه موردی پزشک برای شما تجویز کند
  • برای کاهش درد بهترین اقدام راه رفتن مرتب و تنفس عمیق است ولی برای کمتر شدن درد ابتدا استامینوفن 500 هر 6 ساعت میل کنید و اگر نیاز بیشتر به مسکن دارید ژلوفن هر 8 ساعت یا 12 ساعت بر حسب نیاز میتوانید بخورید .
  • به طور معمول نیاز به مکمل ندارید ولی در صورت کم خونی متوسط تا شدید میتوانید قرص اهن روزانه یک یا دو عدد بخورید
  • داروهایی که قبل از جراحی میخوردید را میتوانید با دوز قبلی مصرف کنید .
  • هر روز میتوانید استحمام کنید پانسمانها را بردارید و سطح زخمها را با آب و شامپو بچه بشورید . برای استحمام کیسه کولوستومی را جدا نکنید و نیازی به محافظت ندارد چون ضد اب است .
  • محل درن را بعد از استحمام پانسمان کنید و اگر سطح زخم خشک شده بود و ترشح نداشت دیگر نیازی به پانسمان نیست .
  • جواب پاتولوژی شما معمولا بعد از 14 -20 روز اماده میشود و بعد از گرفتن جواب پاتولوژی لازم است مراجعه کنید که پاتولوژی رویت شود و بخیه ها کشیده شود و در مورد ادامه درمان تصمیم گیری انجام شود .
  • در صورت بروز هر مشکل اورژانسی مانند درد های شدید شکم ،تب،استفراغ های مکرر، عدم کارکرد شکم ، علائم قلبی و تنفسی در هر ساعت شبانه روز به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید .
  • در صورت وجود پرسش غیر اورژانسی ان را در قسمت مشاوره با دکتر یوسف فام در سایت ما به ادرس
    Iran-colorectal.com     مطرح کنید یا سوال خود را با واتس آپ یا تلگرام  09363211004  مطرح کنید .
امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ