لاپاراسکوپی پیشرفته

تشخیص سرطان روده بزرگ و رکتوم چگونه است ؟؟

آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان روده بزرگ عبارتند از:

 

کولونوسکوپی

 

استفاده از یک اسکوپ برای بررسی داخل کولون:

کولونوسکوپی از یک لوله بلند، انعطاف پذیر و باریک متصل به دوربین فیلمبرداری و مانیتور برای مشاهده کل روده بزرگ و رکتوم  جهت تشخیص سرطان روده بزرگ استفاده می کند. پزشک ممکن است ابزارهای جراحی را از طریق لوله برای نمونه برداری از بافت و برداشتن پولیپ ها عبور دهد.

برداشتن یک نمونه از بافت برای آزمایش:

بیوپسی روشی برای برداشتن نمونه ای از بافت برای آزمایش در آزمایشگاه است. برای تشخیص سرطان روده بزرگ، نمونه بافت اغلب در طول کولونوسکوپی جمع آوری می شود. گاهی اوقات برای گرفتن نمونه بافت به جراحی نیاز است. در آزمایشگاه، آزمایش‌ها می‌توانند سرطانی بودن سلول‌ها و سرعت رشد آنها را نشان دهند. آزمایش های دیگر می تواند اطلاعات بیشتری در مورد سلول های سرطانی بدهد. تیم پزشکی ما، از نتایج برای درک پیش آگهی شما و ایجاد یک برنامه درمانی استفاده می کند.

آزمایشات خون:

 آزمایش خون برای تشخیص سرطان روده بزرگ استفاده نمی شود. اما آزمایش خون می تواند سرنخ هایی در مورد سلامت کلی بدهد، مانند اینکه کلیه ها و کبد چقدر خوب کار می کنند. ممکن است از آزمایش خون برای بررسی سطح گلبول های قرمز خون استفاده شود. این نتیجه ممکن است نشان دهد که سرطان روده بزرگ باعث خونریزی می شود.

 

 تشخیص سرطان روده بزرگ از طریق CEA:  گاهی اوقات  پروتئینی به نام آنتی ژن کارسینومبریونیک می سازد که CEA نیز نامیده می شود. آزمایش خون می تواند سطح CEA را در طول زمان ردیابی کند. نتایج ممکن است نشان دهند که آیا سرطان به درمان پاسخ می دهد یا خیر. پس از درمان، آزمایش خون CEA ممکن است تشخیص دهد که آیا سرطان عود می کند.

پس از تشخیص سرطان روده بزرگ، ممکن است آزمایش‌های دیگری برای تعیین وسعت درگیری سرطان مورد نیاز باشد. که در اصطلاح تعیین مرحله سرطان نامیده می شود. تیم پزشکی ما برای طراحی یک برنامه درمانی، مرحله سرطان را در نظر می گیرد.

تست های مرحله بندی ممکن است شامل اسکن تصویربرداری از شکم، لگن و قفسه سینه باشد. آنها محل و اندازه سرطان روده بزرگ را نشان می دهند. پزشکان تا پس از جراحی سرطان روده بزرگ نمی توانند از مرحله سرطان بطور کامل مطمئن باشند. و برای تعیین دقیق مرحله بیماری جواب پاتولوژی اصلی بعد از جراحی اهمیت زیادی دارد .

مراحل سرطان کولون از 0 تا 4 متغیر است. کمترین اعداد به این معنی است که سرطان همه در داخل پوشش روده بزرگ است. در مرحله 4، سرطان پیشرفته در نظر گرفته می شود و به سایر نقاط بدن گسترش یافته است. هنگامی که سرطان گسترش می یابد، سرطان متاستاتیک نامیده می شود.

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ