سرطان روده بزرگ و راست روده

پیشگیری از سرطان روده بزرگ و راست روده (کولورکتال) -6 راه محافظتی

6 راه پیشگیری از سرطان روده بزرگ و راست روده ارزان و در دسترس

سرطان روده بزرگ و راست روده ( کولورکتال)  یکی از شایع ترین سرطان ها در دنیا است. از هر 25 نفر در ایالات متحده یک نفر در طول زندگی خود به سرطان کولون یا رکتوم مبتلا می شود. اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید.

در اینجا 6 راه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ ارائه شده است.

1-برای سرطان کولورکتال یا روده بزرگ  غربالگری کنید. غربالگری ها  در پیشگیری از سرطان روده بزرگ آزمایشاتی هستند که قبل از بروز علائم و نشانه های سرطان به بررسی سرطان می پردازند. این آزمایش‌ها می‌توانند سرطان کولون یا رکتوم را زودتر پیدا کنند، زمانی که درمان‌های  موفقیت‌آمیزتری دارند. انجمن سرطان آمریکا شروع آزمایش را از 45 سالگی برای افراد در معرض خطر متوسط  یعنی عموم مردم جامعه توصیه می کند. برخی از آزمایش‌های غربالگری کولورکتال مانند کولونوسکوپی همچنین می‌توانند توده‌های پیش سرطانی (پولیپ) را در روده بزرگ یا رکتوم پیدا کرده و حذف کنند. پولیپ ها سرطان نیستند، اما به مرور زمان سرطان می تواند در پولیپ ها شروع شود. حذف آنها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی باید غربالگری را شروع کنید و اینکه کدام آزمایش ممکن است برای شما مناسب باشد، صحبت کنید.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

کولونوسکوپی

2-مقدار کافی  سبزیجات، میوه ها و غلات کامل بخورید. رژیم‌های غذایی حاوی مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل با پیشگیری از سرطان روده بزرگ یا رکتوم مرتبط هستند. همچنین، گوشت قرمز (گوشت گاو، خوک یا بره) و گوشت های فرآوری شده (هات داگ و برخی از گوشت های ناهار) را که با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است، کمتر مصرف کنید.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

3-ورزش منظم داشته باشید. اگر فعالیت بدنی ندارید، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان کولورکتال داشته باشید. فعالیت بیشتر ممکن است به کاهش خطرو پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

فعالیت منظم برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

4-وزن خود را کنترل کنید. اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا رکتوم را افزایش می دهد و یا مرگ ناشی از آن را افزایش می دهد. تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی می تواند به شما در کنترل وزن و پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ
5- سیگار نکشید.  احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ یا رکتوم در افرادی که برای مدت طولانی سیگار می کشند بیشتر از افرادی است که سیگار نمی کشند. اگر سیگار می‌کشید و می‌خواهید آن را ترک کنید، یا شخص دیگری را می‌شناسید که سیگار می‌کشد در مورد خطر سرطان به او گوشزد کنید و درمورد ترک سیگار که به نوعی پیشگیری از سرطان روده بزرگ خواهد بود او را کمک کنید .


6-از الکل اجتناب کنید. مصرف الکل با خطر بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است. بهتر است الکل مصرف نکنید. اما اگر چنین کنید، انجمن سرطان آمریکا بیش از 2 نوشیدنی در روز برای مردان و 1 نوشیدنی در روز برای زنان توصیه نمی کند. یک نوشیدنی معادل 330  گرم  آبجو،140 گرم شراب یا 42گرم   الکل تقطیر شده (الکل سخت) است.


تحقیقات نشان می دهد که عادات مربوط به رژیم غذایی، وزن و ورزش به شدت با خطر سرطان روده بزرگ مرتبط است. تغییر برخی از این عادات سبک زندگی ممکن است سخت باشد. اما ایجاد این تغییرات می تواند خطر ابتلا به بسیاری از انواع دیگر سرطان و همچنین سایر بیماری های جدی مانند بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد.

برای تعیین خطر سرطانهای کولورکتال  و پیشگیری از سرطان روده بزرگ با ما در تماس باشید

جهت هرگونه مشاوره اینجا کلیک کنید

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ