سرطان کولون و سرطان رکتوم

پیگیری درمان سرطان روده بزرگ: گامی حیاتی در پیشگیری از عود بیماری سرطان روده

مشاوره کولورکتال

پیگیری درمان سرطان روده بزرگ: گامی حیاتی در پیشگیری از عود بیماری سرطان روده

پیگیری درمان سرطان روده بزرگ: گامی حیاتی در پیشگیری از عود بیماری سرطان روده

سرطان روده بزرگ، همچنین به عنوان سرطان کولورکتال نیز شناخته می شود،درمان و پیگیری درمان سرطان روده بزرگ یک نگرانی مهم برای سلامت جهانی است. این سومین سرطان شایع در سراسر جهان است که سالانه میلیون ها مورد جدید تشخیص داده می شود. در حالی که پیشرفت‌ها در غربالگری و درمان، نتایج را برای بسیاری از بیماران بهبود بخشیده است، نظارت مؤثر و پیگیری درمان سرطان روده بزرگ  یک جنبه حیاتی در مدیریت سرطان روده بزرگ است، به‌ویژه برای کسانی که تحت درمان قرار گرفته‌اند یا در معرض خطر بالای عود هستند. در این مقاله، اهمیت مراقبت در پیگیری و پیشگیری از عود بیماری سرطان روده بزرگ، اهداف آن و راهکارهای توصیه شده را بررسی خواهیم کرد.

نقش پیگیری درمان سرطان روده بزرگ

پیگیری درمان سرطان روده بزرگ به نظارت مداوم بیمارانی که برای این بیماری تحت درمان قرار گرفته‌اند برای تشخیص هرگونه نشانه‌ای از عود یا سرطان جدید اشاره دارد. این یک جزء حیاتی در مراقبت های پس از درمان است و به چندین روش کمک می کند:

تشخیص زودهنگام عود: هدف نظارت بر تشخیص عود سرطان در مراحل اولیه و قابل درمان است. تشخیص زودهنگام اغلب به گزینه های درمانی موثرتر و بهبود نرخ بقا منجر می شود.

نظارت بر اثرات درمان: نظارت به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا اثربخشی درمان اولیه را ارزیابی کنند و اینکه آیا تغییرات در سیستم های درمانی لازم است یا خیر.

شناسایی سرطان های جدید: برخی افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های جدید روده بزرگ هستند، به خصوص اگر سابقه خانوادگی یا استعداد ژنتیکی داشته باشند. پیگیری درمان سرطان روده بزرگ به شناسایی زودهنگام این سرطان های جدید کمک می کند.

کیفیت زندگی: نظارت منظم و پیگیری درمان سرطان روده بزرگ می‌تواند با نظارت بر سلامت بیماران و رسیدگی سریع به هرگونه نگرانی، آرامش خاطر را برای بیماران فراهم کند.

دستورالعمل های پیگیری درمان سرطان روده بزرگ

پیگیری درمان سرطان روده بزرگ  معمولاً شامل ترکیبی از بررسی تاریخچه پزشکی، معاینات فیزیکی و آزمایش‌های تشخیصی است. ویژگی های مراقبت بسته به عوامل خطر فردی، مرحله سرطان اولیه و درمان دریافتی می تواند متفاوت باشد. با این حال، برخی از دستورالعمل های کلی اعمال می شود:

تاریخچه پزشکی و شرح حال  و معاینه فیزیکی: در طول ویزیت های  بعدی، بیماران باید علائم یا نگرانی های جدید را با پزشک خود در میان بگذارند. پزشک یک معاینه فیزیکی برای بررسی علائم عود انجام می دهد و شرح حال بیمار را با توجه به نوع جراحی و شدت بیماری با یافته های بعد از عمل و آزمایشات دوره ای تطبیق میدهد.

کولونوسکوپی: کولونوسکوپی یک ابزار کلیدی در پیگیری درمان سرطانهای کولورکتال  است. این عمل عبارتست از  قرار دادن یک لوله انعطاف پذیر با دوربین در روده بزرگ است تا پوشش آن را برای هر گونه ناهنجاری بررسی کند. تعداد دفعات کولونوسکوپی به عوامل خطر بیمار بستگی دارد اما ممکن است هر 1 تا 5 سال یکبار انجام شود. معمولا در 3 سال اول هر یکسال انجام میشود و بعد از 3 سال هر 3 سال یکبار و بعد هر 5 سال انجام میشود .

پیگیری درمان سرطان روده بزرگ

سی تی اسکن: در برخی موارد، توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) ممکن است برای مشاهده جامع تر روده بزرگ و نواحی اطراف آن توصیه شود. سی تی اسکن در 3 سال اول هر سال توصیه میشود و همچنین در مواردی که افزایش در میزان آزمایش CEA  اتفاق بیفتد لازم است زودتر از موعد مقرر سی تی اسکن انجام شود .

آزمایش خون: برخی آزمایش‌های خون، مانند آزمایش آنتی‌ژن کارسینومبریونیک (CEA) می‌تواند به نظارت بر پیشرفت بیماری کمک کند. افزایش سطح CEA ممکن است نشان دهنده وجود سرطان باشد. معمولا در پیگیری درمان سرطان روده بزرگ هر 3 ماه این آزمایش چک میشود و بعد از 2 سال هر 6 ماه چک میشود 

تصویربرداری: در صورت لزوم می‌توان از سایر تکنیک‌های تصویربرداری مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) استفاده کرد. 

مشاوره ژنتیک: بیماران با سابقه خانوادگی قوی سرطان روده بزرگ یا جهش های ژنتیکی خاص ممکن است از مشاوره و آزمایش ژنتیک بهره مند شوند.

برنامه های پیگیری درمان سرطان روده بزرگ شخصی
توجه به این نکته مهم است که برنامه های مراقبت باید فردی باشد و سابقه پزشکی خاص بیمار، عوامل خطر و سابقه درمان را در نظر بگیرد. بیماران باید ارتباط باز با پزشک خود را حفظ کنند تا اطمینان حاصل کنند که برنامه مراقبت متناسب با نیازها و نگرانی های آنها تنظیم شده است.

در نتیجه، نظارت نقش اساسی در مدیریت سرطان روده بزرگ ایفا می کند، با هدف شناسایی عود یا سرطان های جدید در مراحل اولیه و قابل درمان تر. ویزیت های  منظم پیگیری، کولونوسکوپی و سایر تست های تشخیصی اجزای ضروری مراقبت های پس از درمان هستند. با پیروی از توصیه‌های نظارتی و هوشیاری، افرادی که با سرطان روده بزرگ مواجه شده‌اند می‌توانند به زندگی سالم و رضایت بخش ادامه دهند و در عین حال خطر عود را به حداقل برسانند.

برای پیگیری بیماری سرطان روده و مشاوره در خصوص نحوه اداره بیماری بعد از جراحی با ما در تماس باشید

منابع بیشتر برای مطالعه :

https://www.cancer.net/cancer-types/colorectal-cancer/follow-care

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ