دسته بندی نشده

پیش آگهی و نتیجه درمان سرطان روده بزرگ و راست روده ( کولون و رکتوم ) چگونه است ؟؟؟؟

نتیجه درمان

پیش آگهی و نتیجه درمان سرطان روده بزرگ و راست روده ( کولون و رکتوم ) چگونه است ؟؟؟؟

بیماران و همراهان بیماران با سرطان روده بزرگ و راست روده ( کولون و رکتوم) سوال میپرسند که نتیجه درمان چه خواهد شد ؟ پاسخ به این سوال همیشه آسان نیست و برای نزدیک تر شدن به جواب به موارد زیادی بپردازیم و چندین سوال مختلف را جواب بدهیم .

ابتدا باید بدانیم توده سرطان کولون و رکتوم دقیقا در کجا واقع شده است ؟ عمق نفوذ آن به دیواره روده چقدر است ؟ ایا به ارگانهای مجاور تهاجم داشته یا نه ؟ ایا به ارگانهای دور دست تهاجم یا دست اندازی یا متاستاز دارد یا نه ؟ جنس تومور چگونه است ؟ ( باید بدانیم تومور بدخیم خود انواع مختلف دارد که منش ان را تعیین میکند ) آیا درگیری غدد لنفاوی اطراف تومور وجود دارد یا نه؟ اندازه تومور چقدر است ؟ فاکتورهای ژنتیکی مرتبط با تومور چگونه است ؟ آیا سابقه فامیلی وجود دارد یا نه ؟ سن بیمار ؟ شرایط بالینی و سلامت عمومی بیمار چگونه است ؟ تومور مارکر ها یا شاخص های آزمایشگاهی سرطان در بیمار چطور است ؟ ….

پس همانگونه که دیده شد تعیین پیش آگهی به فاکتور های متععدی بستگی دارد و هرچه این فاکتورها تک تک خوب باشند در مجموع نتیجه درمان رضایت بخش خواهد بود و هرچه این فاکتورها به سمت بد بودن پیش بروند نتیجه درمان ضعیف تر خواهد بود.

نکته بعدی نسبی بودن نتیجه درمان و احتما خوب شدن یا نشدن بیمار است. بسیاری از بیماران سرطان کولون و رکتوم سوال میپرسند آیا بیمار ما خوب خواهد شد ؟ جواب بله و خیر هر دو اشتباه است و جواب این سوال هم نسبی است اینگونه میتوان توضیح داد که اولا در سرطان روده بزرگ و راست روده ( کولون و رکتوم) جراحی نقش اصلی و مهم را در درمان ایفا میکند و روشهای شیمی درمانی و رادیوتراپی کمکی هستند پس بیمار حتما باید در فرایند درمان تحت عمل جراحی قرار گیرد و اگر خوب شدن از انتظارات ما در درمان هست حتما با جراحی اتفاق میفتد . در مرحله بعد باید بدانیم نتیجه درمان بصورت درصدی است به عنوان مثال میگوییم 70 در صد نتیجه درمان خوب است یا طول عمر 5 ساله در این مرحله بیماری 70 درصد است بدین معنی است که اگر 100 بیمار مشابه با این شدت و مرحله از بیماری بصورت همزمان جراحی شوند 70 نفر از انها 5 سال بعد زنده هستند حال میپرسند بیمار ما چه خواهد شد و نکته در اینجاست که ما نمیدانیم این بیمار جزو 70 نفر خواهد بود یا 30 نفر . در واقع کل پیش آگهی ها در سرطان روده بزرگ و راست روده ( کولون و رکتوم) بصورت یک درصد بیان میشود و بستگی به تمام موارد إکر شده در بالا و به خصوص مرحله بیماری میباشد که بصورت مرحله 1 تا 4 تقسیم بندی میشود مرحله 1 حالت خفیف بیماری و درگیری محدود و سطحی تومور است و مرحله 4 درگیری شدید با تهاجم به ارگانهای دور و نزدیک است .

برای تعیین مرحله از روشهایی مثل سی تی اسکن یا ام آر ای و کولولونوسکوپی و یا آندوسونوگرافی استفاده میشود و بعد از مرحله بندی دقیق بیماری با بیمار و همراهان در خصوص روشهای درمانی ، نیاز و یا عدم نیاز به پرتو درمانی یا شیمی درمانی بطور کامل صحبت و مشورت انجام میشود .

صحبت از عوارض بیماری و عوارض درمان از بخشهای مهم مشاوره پیش از جراحی است و لازم است بیمار و همراهان بیمار قبل از جراحی و درمان  سرطان روده بزرگ و راست روده ( کولون و رکتوم) آگاهی کامل داشته باشند چرا که بوجود آمدن عوارض باعث اذیت بیماران و افزایش مدت زمان بستری انها و همچنین افزایش هزینه های درمان میشود که دانستن انها مهم است . لذا هم بیماران و هم جراحان باید در فرصت کافی نسبت به تمام موضوعات باید صحبت و همفکری کنند .

در قسمت دیگری عوارض درمانهای جراحی سرطان روده بزرگ و راست روده ( کولون و رکتوم) بطور کامل صحبت خواهیم کرد

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ