درمان یبوست بارداری با تغذیه مناسب

درمان یبوست بارداری با تغذیه مناسب

در مقاله درمان یبوست بارداری با تغذیه مناسب با روش های ساده که معمولا به درمان خانگی و یا درمان طب سنتی مشهور هستند راه های درمان این بیماری را برای شما خواهیم گفت اما پیش از آن اول به این موضوع خواهیم پرداخت که علت یبوست بارداری چیست و چه عواملی باعث آن می شوند.

علل بروز یبوست بارداری چیست؟

۱) کم‌تر خوردن و کم تر نوشیدن

یبوست در اوایل بارداری یکی از موارد شایع است، در اوایل بارداری بعلت حساسیت به بوی غذا و استفراغ، خانم ها از خوردن غذا پرهیز می کنند و همین می تواند یکی از علت های یبوست بارداری شود.

۲) تغییرات هورمونی

وقتی باردار شدید، بدن شما دچار تغییرات هورمونی مختلف می‌شود. برخی از این تغییرات ممکن است سبب شل شدن بعضی از عضلات شوند، و گاهی اوقات عضلاتی را شل می‌کنند که مسئول فشردن مواد غذایی در دستگاه گوارش هستند. این شل شدن عضلات می‌تواند منجر به یبوست شود، به ویژه اگر شما فیبر مصرف نکنید یا در رژیم غذایی خود به اندازه‌ی کافی آب ننوشید.

یکی دیگر از دلایل یبوست بارداری، افزایش هورمون پروژسترون است. پروژسترون تمام ماهیچه‌های صاف از جمله دستگاه گوارش را در بدن شل می‌کند. این امر تضمین می‌کند که غذا به آرامی از روده و دستگاه گوارش عبور می‌کند.

۳) رژیم غذایی

باید یادتان باشد که پاستا، کیک و نان سفید و دیگر محصولات آرد سفید از آرد تصفیه شده تهیه می‌شوند و دیگر به اندازه‌ی آرد کامل فیبر ندارند. این امر سبب حرکت آهسته‌ی غذا در دستگاه گوارش و اغلب منجر به بروز یبوست می‌شود.

۴) مکمل‌های آهن

اگرچه توصیه می‌شود مکمل آهن را در طول بارداری مصرف کنید، اما آهن اصلا به راحتی قابل هضم نیست. آهن معمولا به روده چسبیده و تنها بخش کوچکی از آن وارد خون می‌شود. این آهن باقی مانده با دیگر مواد غذایی هضم نشده ترکیب می‌شود و به روده می‌چسبد. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید که حاوی مقدار زیادی از منابع طبیعی آهن باشد، نباید مکمل های آهن را مصرف کنید. رژیم غذایی خود را تنظیم کنید تا بتوانید مصرف مکمل های آهن را متوقف کنید، به ویژه اگر برنامه‌ی غذایی کم فیبر و کم آب دارید.

5) کم تحرکی

کم تحرکی علت بوجود آمدن یبوست است و خانم ها در دوران بارداری تحرک خود را کم کرده، کمتر ورزش می کنند و به اشتباه فکر می کنند این کار برای سلامت جنین لازم است در صورتی که ورزش مناسب در دوران بارداری بهترین راه برای سلامت مادر و کودک است.

6) رشد جنین

رشد جنین و فشار آوردن به عضلات لگن می تواند از دلایل دیگر باشد.

درمان یبوست بارداری

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از یبوست در بارداری:

همانطور که می دانید رژیم غذایی که یک فرد در طول روز استفاده می کند، مهم ترین نقش را در تعیین سلامت دستگاه گوارش او ایفا می کند. در دوران بارداری نیز زن حامله باید مطمئن شود که رژیم غذایی روزانه او سلامت خود بدن و فرزند متولد نشده او را تضمین نموده و قادر خواهد بود تا با مشکل یبوست به وجود آمده در بدنش در این دوره حساس مبارزه کند.

به عنوان یک خانم باردار جوان و کم تجربه به یاد داشته باشید که به دو دلیل عمده، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و خام بهترین مواد غذایی برای مقابله با مشکل یبوست در بارداری یک زن محسوب می شوند. دلیل اول این که سبزیجات و میوه های تازه منبع خوبی از فیبر بوده و به دفع راحت مدفوع کمک می کنند. در نتیجه، مصرف منظم سبزیجات و میوه های تازه می تواند یبوست به وجود آمده در بدن فرد باردار را از بین ببرد. دلیل دوم این است که اگر سبزیجات و میوه ها پخته نشوند (اما همیشه قبل از خورده شدن باید آن ها را با آب بشویید!)، مصرف آنها می تواند دوز خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی را برای رفع نیاز مادر و جنین درون رحم او به بدن زن حامله برساند!

ورزش کردن منظم مادر برای جلوگیری از یبوست در بارداری :

از آن جایی که زنان باردار اغلب تمایلی به ورزش کردن ندارند، به همین علت این نوع فعالیت ها را نادیده می گیرند که این طرز تفکر ممکن است علت شایع بروز مشکل یبوست در بارداری تعداد قابل توجهی از زنان حامله باشد. همانطور که می دانید ورزش کردن به عنوان یک عامل مهم و شناخته شده در تحریک روده های انسان به حساب می آید. به همین دلیل، زنان بارداری باید برای حفظ سلامت وضعیت دستگاه گوارش خود سعی کنند تا ورزش های سبکی را انجام داده و یا حداقل در طول روز، مسافتی را پیاده روی نمایند.

برای ورزش کردن در دوران بارداری، عاقلانه ترین کار این است که از راهنمایی ها و تجربیات یک مربی باسابقه کمک بگیرید. به همین علت، ثبت نام کردن در کلاس های ورزش دوران بارداری یک راه خوب برای فعال نگه داشتن روده ها و سالم ماندن بدن زنان باردار محسوب می شود.

نوشیدن مقدار زیادی آب برای درمان یبوست در بارداری:

همانطور که می دانید هیدراته نگه داشتن بدن انسان می تواند راه حل دیگری برای رفع مشکل یبوست در بارداری باشد. در واقع، تعداد قابل توجهی از زنان بارداری که از مشکل یبوست در بدن خود رنج می برند، به احتمال زیاد آب و مایعات دیگر را در این دوران حساس از زندگی خود، به مقدار ناکافی استفاده می کنند!

مصرف بادام درختی را فراموش نکنید:

بادام درختی نه تنها سبب جلوگیری از یبوست می شود بلکه باعث رشد بهتر مغز جنین و نیز استحکام استخوان های جنین می شود.

انجیر بخورید :

خوردن روزانه 3 عدد انجیر، نه تنها باعث جلوگیری از یبوست می شود بلکه فواید فراوانی هم برای جنین و هم برای خود مادر دارد.

تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و مقدار مصرف در هر وعده غذایی را کاهش دهید:

به عبارتی کم کم بخورید ولی به دفعات زیاد بخورید.

شیر گرم بخورید :

شیر را سعی نمایید به صورت گرم میل نمایید. توجه داشته باشید که شیر، داغ نباشد! بلکه فقط کمی گرم باشد. اصولا مواد غذایی داغ ممکن است باعث زردی نوزاد بشود و خوب نیست. شیر گرم باعث رفع یبوست است. ضمنا سعی نمایید شیر را همراه با خرما میل کنید.

مواد غذایی کمک کننده به درمان یبوست بارداری

  • میوه های خام مانند موز، انگور فرنگی سیاه، نارنگی، گریپ فروت و پرتقال
  • میوه‌های خشک مثل برگه زردآلو و آلو
  • سبزیجات فیبردار مانند هویج، کلم، اسفناج، شاهی، کرفس و کنگر فرنگی
  • غلات سبوس دار کامل مانند حبوبات، لوبیا و عدس.

توجه داشته باشید که اگر یبوست شما ادامه دار باشد و یا موارد دیگری همچون خون در مدفوع، بواسیر و… وجود داشته باشد حتما باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

[crum_button label=”مشاوره رایگان با دکتر یوسف فام” icon=”seosight-check-square” icon_position=”right” align=”align-center” color=”primary” size=”medium” _id=”882428″ link=”http://iran-colorectal.com/%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%db%8c%d9%88%d8%b3%d9%81-%d9%81%d8%a7%d9%85/|مشاوره رایگان با دکتر یوسف فام|” show_icon=”yes”]

 

3.4/5 - (5 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ