سرطان پروستات

ریسک فاکتور های سرطان پروستات

ریسک سن در سرطان پروستات

قوی ترین ریسک فاکتور سرطان پروستات است. احتمال ابتلا به سرطان پروستات بعد از سن 50 سالگی افزایش مي یابد. تقریباً از هر 30 سرطان پروستات ، 20 مورد بعد سن 65 سالگی تشخیص داده مي‌شود.

ریسک نژاد در سرطان پروستات

به دلایل ناشناخته، این نوع سرطان در مردان افریقایی آمریکایی شایع تر از سایر نژادهاست.

همچنین در این نوع نژاد، احتمال داشتن بیماری پیشرفته تر در زمان تشخیص و نیز مرگ ومیر ناشی از بیماری بیش‌تر است. سرطان پروستات در آسیایی‌ها کم تر است. دلیل این اختلافات نژادی و ملیتی ناشناخته است.

ریسک ملیت در سرطان پروستات

سرطان پروستات در آمریکای شمالی، اروپای شمال غربی شایع تر از سایر نواحی است. این سرطان، در آسیا، افریقا و امریکای جنوبی و مرکزی کم تر است. دلایل این اختلاف ناشناخته است.

ریسک سابقه خانوادگی در سرطان پروستات

سرطان پروستات در بعضی خانواده‌ها، شایع تر است. در مردانی که خویشاوندان درجه اول مبتلا به سرطان پروستات، (مثل پدر و برادر مبتلا)، احتمال ابتلایشان به ویژه اگر خویشاوندان در سنین پایین به این بیماری دچار شده‌اند، بسیار بالاتر است.

ریسک عوامل ژنتیک در سرطان پروستات

دانشمندان، ژن‌هاي وراثتی متعددی شناسایی کرده‌اند که ریسک سرطان پروستات را افزایش مي‌دهند. ولی اینها مسئول تعداد کمي ‌از موارد ابتلا مي‌باشند. بررسی‌هاي ژنتیک برای بیش‌تر این ژن‌ها در دسترس نیست و مطالعات بیش‌تری در این زمینه مورد نیاز است.

سرطان پروستات

سرطان پروستات

 

ریسک رژیم غذایی در سرطان پروستات

نقش دقیق رژیم غذایی روی سرطان پروستات ، ناشناخته است ولی عوامل متعددی مورد بررسی قرار گرفته اند.

مردانی که مقدار زیادی گوشت قرمز و فرآورده‌هاي لبنی پرچرب مصرف مي‌کنند و میوه و سبزیجات کم تری در رژیم غذایی خود دارند، ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که کدامیک از عوامل فوق، احتمال سرطان را افزایش مي‌دهند.

تا چندي پيش گوجه فرنگي و تخم كدو، از مواد محافظ معرفي شده بودند اما در تحقيقات جديد، به اندازه قبل، بر روي آنها تاكيد نمي شود اما همچنان مصرف اين مواد غذايي در حد معمول پيشنهاد مي شود.

ریسک چاقی در سرطان پروستات

در مطالعات انجام شده، ارتباطی بین افزایش وزن، چاقی با افزایش ابتلا به سرطان پروستات شناخته نشده است. ولی تعدادی از مطالعات، بیان‌کننده این هستند که مردان چاق، ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته و مرگ ناشی از آن دارند.

ریسک فعالیت های بدنی در سرطان پروستات

در بیش‌تر مطالعات، ثابت نشده که فعالیت بدنی اثر کاهنده روی احتمال ابتلا به سرطان پروستات دارد.

ولی در بعضی از مطالعات، نشان داده شده است که سطوح بالای فعالیت فیزیکی، به ویژه در مردان مسن، ریسک سرطان پیشرفته را کاهش مي‌دهد. مطالعات بیش تری در این زمینه مورد نیاز است.

عفونت و التهاب پروستات (پروستاتیت)

بعضی از مطالعات، بیان کننده این موضوعند که پروستاتیت (التهاب غده پروستات) با افزایش ریسک و احتمال سرطان پروستات همراه است ولی سایر مطالعات چنین ارتباطی را تأیید نمي‌کنند.

بعضی از محققین همچنین مي‌خواهند بدانند آیا بیماری‌هاي انتقال یابنده از راه فعالیت جنسی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش مي‌دهند یا خیر. تاکنون، مطالعات، چنین نتیجه‌ای را ثابت نکرده و نتایج قطعی نیز برای این موضوع در دسترس نیست.

5/5 - (1 امتیاز)
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ